ALLES WAT IK OOIT.. Het hoeft niet nu, het kan ook later.

uitleg boekje papauitleg kinderen

Dat geldt voor de kinderen, maar ook voor de ouders.

• Wat over papa gaat schrijf je in het blauwe en
  • wat over mama gaat schrijf je in het roze invulboekje

3 uiten

In de hectische wereld waarin we leven, kunnen we er gewoonweg niet altijd “zijn” als een kind ons nodig heeft. Dat hoeft niet altijd een probleem te zijn.

Bij langdurige overbelasting door drukke werkzaamheden, voortdurende zorgen, of echtscheiding kun je geneigd zijn op elkaar te gaan afreageren als je niet praat over wat je bezighoudt. Dan ontstaan er misverstanden en irritaties.  En dat is jammer want aan de liefde tussen ouder en kind verandert niets.

• Deze vrolijke boekjes maken het makkelijker om te praten op een moment dat het BEIDEN uitkomt.
  • Verdriet en teleurstelling van je afschrijven kalmeert. Vooral als je weet dat er op een rustig moment nog aandacht aan wordt besteed en je erkenning en begrip krijgt.
  • Als ouder kun je makkelijker in gesprek blijven door af en toe te vragen of er iets belangrijks staat in het blauwe/roze boekje?
  • Bij overbelasting: schrijf het alvast op in het blauwe/roze boekje, ik kom er later op terug of
  • Bij conflictsituaties of echtscheiding: schrijf het alvast op in het blauwe/roze boekje, praat het (later) uit met papa/mama.

samen bladeren

Het is leuk om alvast samen door het nieuwe boekje te bladeren:

• ophalen van leuke herinneringen en gebeurtenissen, uitvinden wat sterke eigenschappen zijn en ideeën opdoen;
  • in de “top-secret” envelop kunnen lastige onderwerpen worden bewaard tot het vertrouwen voldoende gegroeid is om ook dát bespreekbaar te maken.
  • Met de sluitzegels kunnen de kinderen veilig alles opschrijven wat hen bezighoudt.
  • In de fotohoesjes kunnen leuke foto’s van jullie samen of lieve briefjes worden bewaard sorry voor vandaag

De invulboekjes zijn de moeite waard om een leven lang te bewaren. Terugkijken op positieve herinneringen en gebeurtenissen uit je jeugd verzacht het verdriet en teleurstellingen waar niemand aan ontkomt.

Kinderen waarvan de ouder voor altijd, langdurig of voor onbepaalde tijd uit hun leven zijn verdwenen, kunnen het boek postuum gebruiken of voorbereiden op een weerzien OOIT. Ze schrijven alsof ze tegen hun papa/mama praten.

Begrip en erkenning

Een beetje begrip en erkenning voor de manier waarop kinderen iets hebben ERVAREN kan een wereld van verschil maken in de omgang met elkaar.

Een goed bedoelde opmerking kan een kind in een heel andere context hebben geplaatst en het daardoor heel anders hebben ERVAREN/verwerkt/opgeslagen.

Als misverstanden zijn opgelost lijkt de band hechter dan ooit.

Focus op positieve gebeurtenissen en herinneringen

De vrolijke invulboekjes houden de focus op positieve gebeurtenissen, dit komt een positief goed gesprek ten goede. In een positieve setting praat je makkelijker over wat je werkelijk bezighoudt.

praten over wat je bezighoudt

Wat speelt er in het hoofd van je kind?

We hopen dat het samen doornemen van de boekjes al veel verhalen oplevert. Natuurlijk heel veel leuke, maar ook verdrietige en pijnlijke of confronterende verhalen zijn goed, want het geeft je als ouder de kans om TIJDIG stappen te ondernemen, zodat je niet later van een onderwijzer of een ander moet horen dat je kind:

• leeft met misverstanden of onterechte aannames
  • onvrede met zichzelf heeft
  • wordt gepest of zelf pest
  • last heeft van ongewenste social media contacten
  • psychische of medische klachten heeft
  • een scheiding of overlijden nog niet goed heeft verwerkt
  • door iemand (seksueel) wordt mishandeld
  • of last heeft van alcohol- of drugsgebruik.

Als ze last hebben van de gevolgen van uw verslaving of mishandeling, dan is het voor hen heel geruststellend te weten dat bepaald gedrag een oorzaak heeft en “het” niet aan hen ligt. De sfeer in huis kan verbeteren als je samen naar oplossingen zoekt om beter met de situatie of oorzaken om te gaan.

Stichting Tijd met Elkaar heeft goede contacten met verbinders die u -als gezin- willen ondersteunen en niet (ver)oordelen.

Wij vinden dat iedere ouder het recht heeft om als eerste te weten wat er in het hoofd van je kind speelt.

Beter de regie in eigen hand houden dan er (later) op te worden aangesproken door derden die het hele verhaal niet kennen.

Martin en Marijke Barkey

stichtingtijdmetelkaar@gmail.com